Jak poprowadzić wypożyczalnię samochodów...


15 grudnia 2016, 13:13

Wypożyczalnia samochodów: wpływ na czterech kółkach

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest bogate. Jednak wydatek łatwo się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają Wynajem aut Olsztyn .

Wypożyczalnia samochodów to w rodzimym kraju ciągle biznes mało znany. Wśród rodaków pokutuje mit, iż na wypożyczenie auta stać tylko najbogatszych, i żeby uruchomić taką pracę, pomocne są olbrzymie nakłady, jakie potrafią się zupełnie nie zwrócić. Tymczasem Polska to rynek z licznym potencjałem.

Prowadzenie wypożyczalni samochodów rozpoczęło się opłacać, gdy Nasza podeszłam do Unii Europejskiej, a granice zostały otwarte. Dzięki temu swój kraj zaczęło odwiedzać coraz dobrze turystów, i zatem naturalnie oni są jednym z powodów napędowych tego biznesu.
– Konkurencja na naszym targu istnieje właściwie duża. Panuje na nim kilka dużych światowych firm, m.in. Avis Rent a Car, Herz czy Europcar, ale nie brakuje oraz mniejszych wypożyczalni o zasięgu lokalnym – mówi Katarzyna Dobrzyńska, menedżer ds. marketingu i PR w spółce Avis. – Wystarczy jednak spojrzeć nawet na sytuację w Niemczech by stwierdzić, że na swym rynku można również dużo zdziałać. Na 80 mln mieszkańców Avis Niemcy posiada flotę ponad 15 tys. samochodów. W Polsce, przy ok. 40 mln ludzi, Avis dysponuje flotą 1,5 tys. pojazdów oraz istnieje wówczas największa w Polsce flota w wynajmie średnioterminowym, więc od 1 do 12 miesięcy.

Auto dla turysty

Uruchomienie wypożyczalni samochodów zaczęło się opłacać w terminie przystąpienia Polski do Grupy Europejskiej i zaczęcia granic dla mieszkańców innych krajów Wspólnoty. Dzięki temu znany świat zaczęło odwiedzać coraz więcej turystów, oraz więc obecnie turystyka jest samotnym z motorów napędowych tego sklepu. Pozytywny nacisk na część miało także wprowadzenie do Polski tanich linii lotniczych.

Drugim filarem, na którym swoją działalność opierają wypożyczalnie samochodów, są klienci biznesowi. Firmy wypożyczają pojazdy dla swoich mieszka, ale zarówno dla ludzi, którzy wykonują problemy w przyszłym mieście. Koszty wynajęcia auta są mniejsze niż np. koszty pracowniczych taksówek. Oprócz wynajmu krótkoterminowego, popularny wśród spółek jest ponad tzw. wynajem średniookresowy, który istnieje kilka miesięcy Wypożyczalnia samochodów Olsztyn . Mają z niego firmy, które w konkretnym okresie muszą wykonać flotę samochodów przeznaczoną do obsługi konkretnego programu w konkretnym terminie. Dzięki owemu nie muszą ponosić wielkich kosztów zakupu nowych pojazdów natomiast nie muszą prowadzić ich, kiedy projekt zostanie już zrealizowany.

Jednak najistotniejsi są tzw. klienci assistance, czy firmy ubezpieczeniowe, które wynajmują auta jako pojazdy zastępcze dla własnych podopiecznych.
– O ile w sukcesu klientów turystycznych popyt stanowi w dorosłej wartości sezonowy, to na zbytu aut zastępczych (assistance), pomimo nieznacznych wahań, prowadzący wypożyczalnię może tworzyć na w granicę stabilny poziom zleceń – mówi Łukasz Mozolewski, specjalista ds. sieci wynajmu krótkoterminowego Global Rent a Car. – Jednak zgodność z operatorami assistance łatwiej jest nawiązać ciężkim i zdrowym wypożyczalniom. Więc warto rozważyć przystąpienie do sieci franczyzowej, bowiem wtedy odpowiada nie tylko dostęp do floty pojazdów, jednak przede każdym stały napływ zleceń typu assistance.

Samochód z lotniska

Wypożyczalnie samochodów najczęściej uczestniczą w strefach lotnisk lub dworców kolejowych, natomiast na wypożyczy samochodów można korzystać chociażby w centrach będących kilka niż 100 tys. mieszkańców, bo konkurencja w takich zajęciach jest daleko słabsza. Gra obecnym w mniejszych miastach łatwiej znaleźć mieszkanie na parking, który powinien oglądać się w zwykłym sąsiedztwie biura.

– Parking powinien stanowić ograniczony i chroniony. Warto także nawiązać zgodę z myjnią, bo typem jest, by przed każdym wydaniem pojazd został umyty – tłumaczy Łukasz Mozolewski.

Wielkość i stopień zróżnicowania floty podyktowane są przede każdym popytem na konkretne pojazdy, natomiast ten zależy od specyfiki polskiego rynku. Kompletując flotę trzeba też wziąć pod opiekę grupę docelową, do jakiej skierowane będą polskie usługi. Klienci instytucjonalni oraz turyści poszukują samochodów dłuższych także znacznie reprezentacyjnych, takich jak np. Ford Mondeo, czy Toyota Avensis. Wśród odbiorców jednych najogromniejszą popularnością zajmują się auta z grupy ekonomicznej – Toyota Yaris i Opel Corsa.

– Rozpoczynając działalność warto wyposażyć się najpierw w jeden, dwa pojazdy z dowolnego popularnego segmentu, a flotę rozbudowywać tylko w punkcie, kiedy poznamy rynek oraz dowiemy się, na jakie auta w swym świecie stanowi najoczywistsze zapotrzebowanie – wyjaśnia Łukasz Mozolewski. – W piękniejszej formie są osoby prowadzące franczyzowe wypożyczalnie samochodów, bo mogą brać z kompetencji oraz poznania franczyzodawcy, mają też ułatwiony dostęp do floty pojazdów. Dzięki temu zamiast denerwować się o finansowanie kolejnych zakupów, franczyzobiorca może skupić się na pozyskiwaniu klientów.

Kosztowny interes

Największym problemem, z jakim muszą zmierzyć się przyszli właściciele wypożyczalni samochodów, są koszty stworzenia, a później utrzymania floty. Pojazdy można pozwalać na dług, przyjąć w leasing, lub skorzystać z oferty wynajmu długoterminowego. Choć koszty kredytowania lub leasingu powtarzają się niższe z wynajmu długoterminowego, to przecież potrzeba do nich doliczyć również wydatki na serwisowanie, przeglądy, zmiany i trzymanie ogumienia. Popularniejszym i korzystniejszym rozwiązaniem jest wynajem długoterminowy, bo każdym fascynuje się firma zarządzająca flotą.
– Jeżeli zależymy otworzyć wypożyczalnię, która przechodzi w bezpośredniej ofercie 20 samochodów, zatem na sfinansowanie ich zakupu potrzeba nam co chwila 1 mln zł. Dlatego ogólnopolską sieć są Wypożyczalnia aut Olsztyn w stopniu rozwijać tylko firmy posiadające dużym pieniądzem lub zdolnością kredytową – mówi Łukasz Mozolewski.

Sporo kosztuje również utrzymanie floty. Im nowsze i piękniejsze pojazdy zawieramy w naszej możliwości, tym cenniejsze są koszty ich zachowania, ale również ważna na nich dużo zarobić.
– O ile utrzymywanie małych nowych aut nie przekracza kwoty 1,5 tys. zł miesięcznie za sztukę, obecne w przypadku pojazdów prestiżowych ilość ta sięga kilku tys. zł – wyjaśnia Mozolewski.

Podliczając koszty prowadzenia wypożyczalni samochodów powinien także uwzględnić: czynsz za wynajem biura, wynagrodzenia dla gości, prowadzenie zajęć reklamowych, czy te koszty podstawiania aut do klientów. Średnie miesięczne koszty zależą zatem w dorosłej mocy od liczbie posiadanej floty a od wielkości obsługiwanych zleceń.

Biznes na doczepkę

Informując o prowadzeniu wypożyczalni aut nie należy zapominać o przyczepach. Nie wszystek jest właścicielem busa lub kombi, a przyczepa pozwala przewieźć prawie wszystko – materiały budowlane, meble w trakcie przeprowadzki, czy tylko co zakupioną lodówkę. Stacje paliw Orlen i Statoil polecają się wypożyczaniem seryjnie produkowanych przyczep, ale wybór stanowi szczególnie mały. Klienci posiadający istotniejsze oczekiwania korzystają z własnych elementów. Drinkiem spośród nich stanowi firma Ta-No, założona 15 lat temu poprzez Tadeusza Nockoskiego, wykorzystująca się wypożyczaniem, naprawą, pracą i przyczep oraz zabudową aut.

– W znanej marce można pożyczyć blisko sto przyczep w 30 rodzajach. Użytkownicy mają szczególne wymagania dotyczące parametrów, takich jak: długość, wysokość, rozstaw osi, ładowność, specjalne mocowania, i nawet kolor. Jeśli żadna przyczepa nie spełnia kryteriów, sami powodujemy ją pod rozmiar i nadajemy homologację, jeśli klient sobie tego życzy. Indywidualne zamówienie działamy z jakiegoś dnia do półtora miesiąca. Wiemy, że mężczyźni nie zawsze używają sprzętu razem z daniem i dystrybuują na dowód cięższy ładunek niż powinni, dlatego instalujemy dodatkowe wzmocnienia konstrukcji – mówi Jakub Nockoski, dyrektor marketingu Ta-No i zarazem syn właściciela.

Oprócz przyczep, firma świadczy także specjalne pasy oraz kliny mocujące. Koszt pożyczenia dwukołowego pojazdu na samą dzień waha się od 30 do 220 zł. Przy okresie dłuższym niż cztery dni cena podlega negocjacji. Wszystka z przyczep jest obowiązkowe ubezpieczenie OC, którego roczny koszt wynosi 30-100 zł. Zniżki można kupić dzięki prowadzeniu floty przyczep – tak toż gdy jest zatem w sukcesie samochodów. Klient podpisuje ponadto stosowną umowę, w jakiej zobowiązuje się do pokrycia kosztów ewentualnych szkód. Droższe przyczepy mają wmontowany GPS, dzięki któremu pracodawca może spróbować, gdzie szuka się jego sprzęt. Ta-No z paru lat nawiązuje zgodność z przyjaciółmi z dalekich strony Polski – z Gdyni, Katowic, Poznania, Łodzi, Lubonia.
– Biznes opłaca się nie lecz w pełnych miastach, dobra lokalizacja to też okolica ruchliwej drogi, dlatego mój punkt widzi się przy ulicy Warszawa-Katowice. Istotny jest wysoki plac na sprzęt, nie potrzeba specjalnych zabudowań. Seryjna produkcja przyczep bagażowych pod nazwą Krafter, którą weszli w aktualnym roku, sprawiła że zdecydowaliśmy się na poszukiwanie partnerów, którzy poprowadzą wypożyczalnię i zostaną dilerami tworzonego przez nas sprzętu. Przedsiębiorcy, którzy podpiszą z nami umowę, będą mogli wcielić się sprzedażą i wypożyczeniem przyczep Krafter na placu całego kraju – mówi Jakub Nockoski.

Taki sklep można mówić jako dodatkową usługę w ramach już istniejącej firmy. Wystarczy teren, gdzie będzie był sprzęt – na dowód stacja benzynowa, zakład blacharski lub wulkanizacja. Idealnym polem do wykonywania sklepu jest sąsiedztwo ruchliwej drogi przy wylocie z pełniejszego miasta.

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz