Zacznij zarabiać na wypożyczalni samochodów...


15 grudnia 2016, 14:00

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach

 

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest cenne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają Wypożyczalnia samochodów Olsztyn .

 

Wypożyczalnia samochodów toż w własnym regionu ciągle biznes mało atrakcyjny. Wśród rodaków pokutuje mit, że na wypożyczenie auta stać tylko najbogatszych, i żeby uruchomić taką praca, konieczne są duże nakłady, które potrafią się absolutnie nie zwrócić. Tymczasem Polska to zbyt z szerokim potencjałem.

 

Prowadzenie wypożyczalni samochodów rozpoczęło się opłacać, gdy Nasza przystąpiła do Grupy Europejskiej, a granice zostały założone. Dzięki temu własny kraj zaczęło odwiedzać coraz więcej turystów, i zatem aktualnie oni są samym z motorów napędowych tego sklepu.

– Konkurencja na rodzimym targu jest naprawdę duża. Funkcjonuje na nim mało ważnych światowych firm, m.in. Avis Rent a Car, Herz czy Europcar, lecz nie brakuje i mniejszych wypożyczalni o zasięgu lokalnym – mówi Katarzyna Dobrzyńska, dyrektor ds. marketingu i PR w firmie Avis. – Wystarczy jednak spojrzeć chociażby na rzecz w Niemczech by stwierdzić, iż na własnym rynku można jeszcze wiele zdziałać. Na 80 mln ludzi Avis Niemcy posiada flotę ponad 15 tys. samochodów. W Polsce, przy ok. 40 mln mieszkańców, Avis dysponuje flotą 1,5 tys. samochodów oraz istnieje więc najistotniejsza w Polsce flota w wynajmie średnioterminowym, więc od 1 do 12 miesięcy.

 

Auto dla gościa

 

Uruchomienie wypożyczalni samochodów rozpoczęło się inwestować w czasie przystąpienia Polski do Grup Europejskiej oraz zaczęcia granic dla mieszkańców pozostałych krajów Wspólnoty. Dzięki temu nasz świat zaczęło odwiedzać jeszcze dobrze turystów, natomiast to dokładnie turystyka jest jednym z względów napędowych tego sklepu. Pozytywny pomysł na część posiadało ponad przejście do Polski tanich linii lotniczych.

 

Drugim filarem, na którym własną działalność opierają wypożyczalnie samochodów, są klienci biznesowi. Firmy wypożyczają pojazdy dla naszych pracowników, lecz zarówno dla gości, którzy powodują sklepy w innym mieście. Koszty wynajęcia auta są niższe niż np. koszty pracowniczych taksówek. Oprócz wynajmu krótkoterminowego, popularny wśród firm stanowi jednocześnie tzw. wynajem średniookresowy, który żyje kilka miesięcy Wypożyczalnia samochodów Olsztyn . Mają z niego firmy, które w krótkim czasie muszą stworzyć flotę samochodów przeznaczoną do obsługi konkretnego modelu w określonym terminie. Dzięki temuż nie muszą ponosić wielkich kosztów zakupu nowych samochodów natomiast nie muszą chronić ich, kiedy projekt zostanie już zrealizowany.

 

Jednak najważniejsi są tzw. klienci assistance, czyli firmy ubezpieczeniowe, które wynajmują auta jako pojazdy zastępcze dla własnych podopiecznych.

– O ile w sukcesu klientów turystycznych popyt istnieje w prawdziwej mierze sezonowy, toż na rynku aut zastępczych (assistance), pomimo nieznacznych wahań, prowadzący wypożyczalnię może stanowić na w granicę stabilny poziom zleceń – mówi Łukasz Mozolewski, specjalista ds. sieci wynajmu krótkoterminowego Global Rent a Car. – Jednak współpracę z operatorami assistance łatwiej jest nawiązać wielkim i trwałym wypożyczalniom. Więc warto przemyśleć podejście do budowie franczyzowej, ponieważ to gwarantuje nie tylko dostęp do floty pojazdów, jednak przede każdym stały napływ zleceń typu assistance.

 

Samochód z lotniska

 

Wypożyczalnie samochodów najczęściej tworzą w miejscowościach lotnisk lub dworców kolejowych, a na wypożyczy samochodów można korzystać chociażby w miastach mających niewiele niż 100 tys. mieszkańców, bo konkurencja w takich mieszkaniach jest znacznie mniejsza. Gra tymże w krótszych miastach łatwiej znaleźć mieszkanie na parking, jaki powinien znajdywać się w bezpośrednim sąsiedztwie biura.

 

– Parking winien być ograniczony i dozorowany. Warto również nawiązać współpracę z myjnią, bo modelem jest, by przed każdym wydaniem pojazd został umyty – tłumaczy Łukasz Mozolewski.

 

Powierzchnia i stopień zróżnicowania floty spowodowane są przede każdym popytem na dane pojazdy, natomiast ten chce od specyfiki polskiego rynku. Kompletując flotę trzeba i wziąć pod uwagę grupę docelową, do której skierowane będą znane usługi. Klienci instytucjonalni oraz turyści poszukują samochodów silniejszych także bardziej atrakcyjnych, takich jak np. Ford Mondeo, czy Toyota Avensis. Wśród użytkowników swoich największą popularnością cieszą się auta z klasy ekonomicznej – Toyota Yaris i Opel Corsa.

 

– Rozpoczynając działalność warto zaopatrzyć się najpierw w jeden, dwa pojazdy z jakiegoś popularnego segmentu, a flotę rozbudowywać tylko w czasie, kiedy poznamy rynek oraz dowiemy się, na jakie auta w naszym regionie istnieje najsilniejsze zapotrzebowanie – wyjaśnia Łukasz Mozolewski. – W lepszej sprawy są osoby prowadzące franczyzowe wypożyczalnie samochodów, ponieważ mogą czerpać z informacji i doświadczenia franczyzodawcy, posiadają i ułatwiony dojazd do floty pojazdów. Dzięki temu zamiast denerwować się o finansowanie kolejnych zakupów, franczyzobiorca może skupić się na pozyskiwaniu klientów.

 

Kosztowny interes

 

Najpoważniejszym problemem, z jakim muszą zmierzyć się przyszli właściciele wypożyczalni samochodów, są koszty stworzenia, a później utrzymania floty. Pojazdy można uzyskać na dług, otrzymać w leasing, lub skorzystać z kolekcji wynajmu długoterminowego. Choć koszty kredytowania lub leasingu robią się gorsze z wynajmu długoterminowego, to jednak potrzeba do nich doliczyć również wydatki na serwisowanie, przeglądy, komunikacje i chronienie ogumienia. Tańszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem jest wynajem długoterminowy, bo wszystkim skupia się firma dysponująca flotą.

– Jeżeli zależymy otworzyć wypożyczalnię, jaka chowa w bezpośredniej ofercie 20 samochodów, zatem na sfinansowanie ich zakupu potrzeba nam co najmniej 1 mln zł. Dlatego ogólnopolską sieć są Wynajem aut Olsztyn w mieszkanie pracować tylko firmy mające wielkim kapitałem lub zdolnością kredytową – mówi Łukasz Mozolewski.

 

Sporo kosztuje i utrzymanie floty. Im nowsze i droższe pojazdy mamy w swojej możliwości, tym ogromniejsze są koszty ich życia, ale także można na nich znacznie zarobić.

– O ile utrzymywanie małych nowych aut nie przekracza kwoty 1,5 tys. zł miesięcznie za sztukę, wtedy w sukcesie pojazdów prestiżowych kwota ta wynosi kilku tys. zł – wyjaśnia Mozolewski.

 

Podliczając koszty prowadzenia wypożyczalni samochodów trzeba także uwzględnić: czynsz za wynajem biura, wynagrodzenia dla ludzi, prowadzenie działań reklamowych, lub też koszty podstawiania aut do klientów. Średnie miesięczne koszty zależą a w trudnej sile od ilości posiadanej floty i od wielkości obsługiwanych zleceń.

 

Biznes na doczepkę

 

Mówiąc o prowadzeniu wypożyczalni aut nie należy zapominać o przyczepach. Nie wszystek jest właścicielem busa lub kombi, a przyczepa pozwala przewieźć prawie wszystko – materiały budowlane, meble w trakcie przeprowadzki, czy dopiero co zakupioną lodówkę. Stacje paliw Orlen i Statoil poruszają się wypożyczaniem seryjnie produkowanych przyczep, ale wybór stanowi niezmiernie mały. Klienci mający pełniejsze zaufania korzystają z drugich elementów. Jednym spośród nich istnieje firma Ta-No, założona 15 lat temu przez Tadeusza Nockoskiego, zatrzymująca się wypożyczaniem, naprawą, produkcją i przyczep oraz zabudową aut.

 

– W swej marce można pożyczyć blisko sto przyczep w 30 rodzajach. Klienci mają specjalne wymagania dotyczące parametrów, takich jak: długość, wysokość, rozstaw osi, ładowność, specjalne mocowania, i nawet kolor. Jeśli żadna przyczepa nie spełnia wymagań, sami działamy ją pod wymiar i nadajemy homologację, jeśli klient sobie tego życzy. Indywidualne zamówienie realizujemy od pewnego dnia do półtora miesiąca. Wiemy, że użytkownicy nie zawsze używają sprzętu zgodnie z życiem i dystrybuują na przykład cięższy ładunek niż powinni, dlatego instalujemy dodatkowe wzmocnienia konstrukcji – mówi Jakub Nockoski, dyrektor marketingu Ta-No i jednocześnie syn właściciela.

 

Oprócz przyczep, firma oferuje również specjalne pasy oraz kliny mocujące. Koszt pożyczenia dwukołowego samochodu na samą dobę waha się od 30 do 220 zł. Przy okresie większym niż cztery dni cena podlega negocjacji. Wszystka z przyczep posiada obowiązkowe ubezpieczenie OC, którego roczny koszt wynosi 30-100 zł. Zniżki można wziąć dzięki prowadzeniu floty przyczep – tak toż jak istnieje to w wypadku samochodów. Klient podpisuje ponadto stosowną umowę, w której wiąże się do wyrównania kosztów ewentualnych szkód. Droższe przyczepy mają wmontowany GPS, dzięki któremu właściciel może zobaczyć, gdzie znajduje się jego sprzęt. Ta-No z paru lat nawiązuje zgodność z wspólnikami z nowych strony Nasz – z Gdyni, Katowic, Poznania, Łodzi, Lubonia.

– Biznes opłaca się nie tylko w trudnych miastach, dobra lokalizacja to dodatkowo okolica ruchliwej drogi, dlatego mój problem uważa się przy ulicy Warszawa-Katowice. Ważny jest godny rynek na sprzęt, nie potrzeba specjalnych zabudowań. Seryjna produkcja przyczep bagażowych pod nazwą Krafter, którą wprowadziliśmy w bieżącym roku, sprawiła że zdecydowaliśmy się na szukanie partnerów, którzy poprowadzą wypożyczalnię oraz zostaną dilerami realizowanego przez nas sprzętu. Przedsiębiorcy, którzy podpiszą z nami umowę, będą mogli zająć się sprzedażą oraz wypożyczeniem przyczep Krafter na obszarze całego kraju – mówi Jakub Nockoski.

 

Taki biznes można wykonywać jako dodatkową usługę w ramach już istniejącej firmy. Wystarczy teren, gdzie będzie trwał sprzęt – na dowód stacja benzynowa, zakład blacharski lub wulkanizacja. Optymalnym miejscem do wykonywania sklepu jest sąsiedztwo ruchliwej drogi przy wylocie z ogromniejszego miasta.

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz